Bra veganska proteinkällor

Protein har väl aldrig varit såhär hypat som i dessa gym och kvargtider. Men att bara få sitt protein ifrån söta proteinshakes eller vaniljkesella är faktiskt inte optimalt i längden, särskilt inte när det finns grymma proteinkällor som är helt naturliga och veganska! Här är 5 shyssta tips.
 
 
 
1. Quinoa
Quinoa är en ört och finns som röd, vit, svart och även blå. Den innehåller väldigt mycket proteiner, kalium, kalcium, järn, ett lågt GI och är helt glutenfri. 
 
2. Bönor
Bönor är billigt och finns i mängder av olika varianter, kidney, vita, svarta med mera. De är både fiberrika och proteinrika. Klockrena i soppor, sallader, som röror på mackan eller i pasta.
 
3. Tofu
Tofu är en av de bästa proteinkällorna om man är vegan. Det är dessutom väldigt kalorisnålt.
 
4. Linser
Hela 30% av kalorierna i linser kommer från protein. De är även rika på järn och fiber. Ett tips är kryddig linssoppa som är enkelt, nyttigt, gott och billigt.
 
5. Sojamjölk
Både sojamjölk, hampamjölk och mandelmjölk är väldigt proteinrika, nyttiga och goda. Efter träningen kan man mixa ett glas mjölk med en banan och lite naturligt proteinpulver.
#1 - - Julia:

När jag inte trodde din blogg kunde bli bättre skriver du om sånthär! :-D Uppskattas mycket då jag själv testar på vegansk kost :-) Du är grym!!

Svar: Haha men åh, gulle! Tack så mycket!
originalet.blogg.se

#2 - - Diana:

Älskar detta :D

Svar: Yay, kul!
originalet.blogg.se

#3 - - Anonym:

Härligt! Man borde kanske äta mer sånt o förhoppningsvis börjar fler äta mindre halvfabrikerat kött från andra sidan jordklotet!
Awesome!!

Svar: Verkligen! Varför inte liksom, bara gott och nyttigt ju :)
originalet.blogg.se